Læringsglemsel
Hvordan glemmer vi for bedst at lære?
“Mit enkle forslag er, at vi glemmer læring som begreb for at kunne koncentrere os om det, som giver mening at lære, der hvor vi er” Lene Tanggard
Lene Tanggaards foredrag handler om, at vi lærer mest, når vi glemmer, at vi er i gang med at lære. Aktiv glemsel kan skabe plads til at lære nyt. Det kan alt sammen forekomme enkelt. Det er enkelt. Læringsglemsel er et begreb, der skal minde os om, at vi hele tiden kan og skal lære noget nyt ved at glemme. Det sker, når medarbejderen for en stund glemmer i mødet med et nyt fagligt stofområde, når medarbejderen vinder ny erkendelse og indsigt og får lyst til at lære mere og nyt. Hermed opnås en større faglighed, der løfter medarbejderen op på et højere niveau og giver plads til glæde, undren og begejstring.
Men hvorfor så et nyt læringsbegreb? Fordi vi har en tendens til at gøre det samme, som vi altid har gjort, i vores aktuelle begejstring for dannelse og læring. Vi har indrettet vores skoler og uddannelser til at være præget af rigid målstyring, simple resultatmål og regneark. Derfor har vi brug for læringsglemsel, som Lene Tanggaard inspirerer til med sit lærerige og spændende foredrag, hvor hun gør op med tidligere tiders måder at lære på.
Foredraget kan også afvikles på engelsk.
Andre spændende foredrag
Inclusive leadership
For many leaders in today’s organisations, they are seeking tangible ways through which they can move from being a passive ally to an active ally.
Becoming an Active Ally of Inclusion
Individuals in organisations are seeking ways to make sense of what D&I mean for them and the teams, and what they can do to be allies of inclusion.
Making sense of D&I and my role in it
Hiring diverse talent and being a diverse organisation are certainly on the minds of many leaders and managers.