Læringsglemsel
Hvordan glemmer vi for bedst at lære?
“Mit enkle forslag er, at vi glemmer læring som begreb for at kunne koncentrere os om det, som giver mening at lære, der hvor vi er” Lene Tanggard
Lene Tanggaards foredrag handler om, at vi lærer mest, når vi glemmer, at vi er i gang med at lære. Aktiv glemsel kan skabe plads til at lære nyt. Det kan alt sammen forekomme enkelt. Det er enkelt. Læringsglemsel er et begreb, der skal minde os om, at vi hele tiden kan og skal lære noget nyt ved at glemme. Det sker, når medarbejderen for en stund glemmer i mødet med et nyt fagligt stofområde, når medarbejderen vinder ny erkendelse og indsigt og får lyst til at lære mere og nyt. Hermed opnås en større faglighed, der løfter medarbejderen op på et højere niveau og giver plads til glæde, undren og begejstring.
Men hvorfor så et nyt læringsbegreb? Fordi vi har en tendens til at gøre det samme, som vi altid har gjort, i vores aktuelle begejstring for dannelse og læring. Vi har indrettet vores skoler og uddannelser til at være præget af rigid målstyring, simple resultatmål og regneark. Derfor har vi brug for læringsglemsel, som Lene Tanggaard inspirerer til med sit lærerige og spændende foredrag, hvor hun gør op med tidligere tiders måder at lære på.
Foredraget kan også afvikles på engelsk.
Andre spændende foredrag
Sådan skabes psykologisk tryghed
Værdiskabelsen og mening sker gennem mennesker, der oplever sammenhold, tillid, respekt og ligeværd.
Ledelse eller lidelse
Fremtidens ledere skal have verdens største omsorgsgen, modet til at gå forrest, faglig dygtighed og frem for alt nysgerrighed over for alt og alle.
Det personlige lederskab starter med din egen fortælling
Oplægget inspirerer lederne til at bringe sig selv i spil og kobler det med virksomhedens overordnede strategi.