Læringsglemsel
Hvordan glemmer vi for bedst at lære?
“Mit enkle forslag er, at vi glemmer læring som begreb for at kunne koncentrere os om det, som giver mening at lære, der hvor vi er” Lene Tanggard
Lene Tanggaards foredrag handler om, at vi lærer mest, når vi glemmer, at vi er i gang med at lære. Aktiv glemsel kan skabe plads til at lære nyt. Det kan alt sammen forekomme enkelt. Det er enkelt. Læringsglemsel er et begreb, der skal minde os om, at vi hele tiden kan og skal lære noget nyt ved at glemme. Det sker, når medarbejderen for en stund glemmer i mødet med et nyt fagligt stofområde, når medarbejderen vinder ny erkendelse og indsigt og får lyst til at lære mere og nyt. Hermed opnås en større faglighed, der løfter medarbejderen op på et højere niveau og giver plads til glæde, undren og begejstring.
Men hvorfor så et nyt læringsbegreb? Fordi vi har en tendens til at gøre det samme, som vi altid har gjort, i vores aktuelle begejstring for dannelse og læring. Vi har indrettet vores skoler og uddannelser til at være præget af rigid målstyring, simple resultatmål og regneark. Derfor har vi brug for læringsglemsel, som Lene Tanggaard inspirerer til med sit lærerige og spændende foredrag, hvor hun gør op med tidligere tiders måder at lære på.
Foredraget kan også afvikles på engelsk.
Andre spændende foredrag
Brænd for det
Hvorfor eksisterer vi som virksomhed? Hvorfor er vi engageret i denne sag? Hvorfor er jeg selv leder? Er jeg på gennemtræk, eller brænder jeg og vi virkelig for det, vi synes er rigtigt?
Min forskel – min styrke!
Mange taler om at finde deres rødder, deres oprindelse og deres gruppetilhørsforhold, men hvordan definerer man rødder?
Kreativ ledelse
Skrive et manuskript, præsentere den nye strategi for virksomheden eller lægge taktikken til den næste afgørende landskamp er starten på det, der skal blive resultatet.