Projekbeskrivelse

© Monica Teposu-Hjelmslund

Foredrag med Mette Højen: Feedback

Brokkerøv eller forbillede?

De fleste af os skaber resultater og opnår mål sammen med andre, og det betyder, at feedback bliver en kritisk kompetence at beherske. Når det kommer til feedback står både floskler og faldgruber i kø, så det er på tide, at vi tager livtag med de allervigtigste retoriske teknikker der sikrer god feedback og et godt videre arbejde.

En af de største feedback-faldgruber er, at feedbacken kommer mere til at handle om afsenderen og en personlig holdning til det, der blev sagt eller gjort.

Brok tilfredsstiller et egoistisk behov, men din modtager bliver klemt i hjørnet og kan ikke slippe ud af din feedback med værdigheden i behold. Derfor bliver brokke-feedback nemt og ofte til en (unødig) konflikt.

Og ofte kommer feedbacken til at have et bagudrettet fokus, og de ord, som bliver valgt har ofte en negativ klang. Det trænger feedback-modtageren op i et hjørne, som det er svært at komme ud af med sin værdighed i behold. Det skader faktisk begge parters troværdighed.

Derfor fokuserer vi på:

Hvor er dit fokus i kommunikationen? På dig selv eller de andre? På positive ord, negative ord? Tal om det, du vil se mere af.

Sørger du for, at din feedback skaber værdi i fremtiden eller hænger du fast i fortiden?

Accepterer du din modparts frie valg i feedbacken?

God feedback er bl.a. når du er konkret, og kun giver ros når du virkelig mener det.

Bestil mere information