I bad med Picasso 2018-09-23T12:47:41+00:00

Project Description

Foredrag med Christian N. Stadil: I bad med Picasso

Et foredrag om, hvordan du bliver mere kreativ.

“All Children are artists. The problem is how to remain an artist once he grows up.” — Pablo Picasso (1881-1973)

Oplev en af Danmarks mest karismatiske og kreative ledere, når han udfordrer jer til at blive mere kreative. Alle kan blive det. Og vi skal alle blive det.

Kreativitet er kommet for at blive. Dét at være opfindsom og kunne improvisere er ikke længere en luksus for de få, men en opgave for de mange. I Danmark findes efterhånden ganske få jobs, hvor alle arbejdsgange er fastlagt på forhånd, og hvor rutineprocedurer er hovedreglen. Det opportunistiske menneske, der ser muligheder, er blevet idealet i takt med, at videnssamfund erstatter eller supplerer industrisamfund. Det udfordrer os. I Danmark har vi få naturlige ressourcer og et højt lønniveau. Vi kan ikke konkurrere på lav løn eller håbet om uanede naturressourcer. Vi skal kunne noget andet. Vi skal blive mere kreative.

Et bud på en levedygtig fremtid er, at vi fastholder og udvikler en tradition for at tænke nyt, organisere arbejdet fornuftigt og udvikle nye produkter. Vi skal med al sandsynlighed fastholde og øge vores kreative og innovative potentiale. Sidstnævnte kræver investering, forskning, god infrastruktur, ledelse og organisering, der gør, at vi kan omsætte idéer til konkrete produkter, der kan sælges. Vi ved derimod ikke meget om kreativitet, der er et væsentligt element i innovationsprocesser. For de fleste fremstår kreativitet som en lidt mystisk, uhåndgribelig og sjælden størrelse. I dette foredrag er det vores ambition at åbne kreativitetens sorte boks. Vi lever nemlig stadig med en række myter om kreativitet. For eksempelvis, at kreativitet er forbeholdt de få, ikke kan læres, alene er den kreative eners bedrift og i øvrigt ikke har noget med almindelige menneskers liv at gøre.

Dette foredrag handler om, at vi alle kan blive mere kreative. Til gavn og glæde for os selv, vores kolleger, virksomheder, Danmark og hele verden. Kreativitet og innovation er fremtidens helt afgørende vækstfaktor.

In the shower with Picasso

A lecture about how to become more creative

What is creativity not?
Soft and uneconomical, spontaneous, out-of-the-box art-based, natural or innate, cannot be taught nor evaluated.

What is creativity?
Hard and driven by economics, team-based, environmental; requires rules and frameworks, on the edge of the box, found in all disciplines and areas, can be learned, can be promoted through learning environments, and it can be measured.

In his lecture, Christian N. Stadil talks about the latest practical knowledge about creativity. Creativity is a novelty that creates value. He presents five new findings essential to promoting creativity:

Fake it until you make it
which means: Pretend you are creative. It will promote creativity.

Quantity promoted quality.
More ideas on the table means a bigger chance for a novelty that creates value.

Thinking on the edge of the box
To think outside-of-the-box is too far away from the product.

The creative break  
Do something else. Picasso took a shower.

Slow thinking
Creativity cannot be forced.

Experience one of Denmark’s most charismatic and creative leaders as he challenges everyone to become more creative. Everyone can become more creative. And we all should.

Bestil mere information