Sådan skaber man en digital forretning på 5 dage 2018-10-16T12:16:04+00:00

Project Description

Workshop med Jacob Bøtter: Sådan skaber man en digital forretning på 5 dage

Boost digitaliseringen i organisationen ved at invitere eksperterne indenfor.

Vi er vidne til nogle af de største forandringer i teknologi, organisation og strategi i nyere tid. De fleste organisationer halser efter udviklingen efter bedste evne, men ender ofte lammede tilbage da det flytter fokus fra kerneforretningen. Nogle organisationer prøver at dele medarbejderne op i et A og et B hold, hvor de dygtigste unge digitale får deres eget beskyttede værksted, men resten overlades til at drive forretningen videre indtil den bliver disruptet af de nye kræfter. Det kan mærkes på kulturen og vi tror rent faktisk at alle har noget at byde på i denne nye virkelighed, hvis blot de bydes op til dans!

Hvis vi tør sende buzzwords i baggrunden, kan vi flytte fokus til at tale om den rejse organisationen skal på. Det kan kun ske gennem konkrete eksempler, men hvordan skaber vi disse før resten af virksomheden er klar?

Vi har ladet os inspirere voldsomt af Google’s investeringsforretning GV, der har udviklet metoden Design Sprint til at bringe mennesker der ikke kender hinanden sammen på meget kort tid til at skabe bemærkelsesværdige resultater.

Vi foreslår helt konkret at sætte 3-4 af jeres kolleger sammen med 2-3 eksterne eksperter i en uge. De får et “moonshot” de skal løse på blot fem dage. Vi definerer et moonshot som værende et projekt der adresserer et kæmpe problem, foreslår en radikalt ny form for løsning og benytter sig af banebrydende ny teknologi.

Når sprintet er ovre er vi ikke bare en prototype for en ny digital forretning, vi har også trænet 3-4 af jeres kolleger til selv at kunne sætte ord på fremtiden og fortsat udfordre resten af organisationen.

De eksterne eksperter kommer fra mange forskellige baggrunde. Enten tager de fri fra deres normale fuldtidsjob for at være sammen med jeres organisation eller også er de freelancere.

Sådan når vi til månen på bare fem dage

Vi danner en ny midlertidig virksomhed i virksomheden. Denne ledes af den danske iværksætter Jacob Bøtter, der har en stærk ledelsesmæssig erfaring samt digitale kompetencer. De øvrige 1-2 eksterne kunne være en programmør, en designer eller andre former for fagligheder der normalt ikke deltager i udvikling af denne type produkter. De kommer bevidst som de sorte får, der dels kan påvirkertankegangen, men også medbringer en faglighed der sjældent er med ved bordet når der udvikles strategi.

Holdet arbejder fra organisationens hovedkontor, men i eget aflukket lokale. Vi ønsker at være tæt på organisationen for at trække interne eksperter ind løbende.

En stram tidsplan sikrer resultater på kort tid

Vores 5 dages metode er inspireret af Google’s Design Sprint metode.

Mandag samles holdet og arbejder med at tegne et kort over alle aktører og komponenter i problemformuleringen. De indkalder også en række interne og eksterne eksperter der kigger forbi i halve og hele timer til krydsforhør.

Tirsdag tegner alle løsninger på problemet. Der tegnes hundredvis af skitser, omend der kun er 5-7 mennesker i lokalet.

Onsdag hænges alle skitser op i lokalet og holdet beslutter sig for en retning for deres løsning.

Torsdag møder alle tidligt og går sent, for her skal der bygges en prototype på den foreslåede løsning.

Fredag testes løsningen på rigtige mennesker, f.eks. kunder eller samarbejdspartnere, der indkaldes til 1:1 interviews.

Jacob Bøtter, selvlært programmør, designer og leder styrer workshoppen.
Jacob Bøtter har erfaring med at lede mere end 20 forløb af workshoppen “Sådan skaber man en digital forretning på 5 dage”.
Bl.a. for Danmarks Radio, Novo Nordisk med flere og på High Performance Leadership uddannelsen.

Bestil mere information