Mette Højen

“Det har jeg aldrig prøvet før, så det klarer jeg helt sikkert.”

PIPPI LANGSTRØMPE

Biografi

Mette Højen er erhvervsretoriker og ledelsesrådgiver. Hun coacher topledere i dansk og internationalt erhvervsliv i at brænde igennem og er forfatter til bogen Erhvervsretorik – når tale er guld (2017) og Business Rhetoric – how to turn your words into gold (2018).

Mette Højens foredrag og workshop handler om retorik, kommunikation og hvordan du brænder igennem. Erhvervsretorik er kunsten at overbevise i alle kritiske situationer i arbejdslivet, og med en musikalsk baggrund som trompetist gennem 24 år kommer Mette Højen med erfaring og indsigt fra både musik og erhvervsliv.

Med et glimt i øjet sætter hun ind der, hvor det gør allermest ondt når det kommer til den personlige kommunikation og performance – men også dér, hvor det gør allermest godt. Med enkle og effektive værktøjer løfter hun hverdagens performances til nye højder.

Foredrag

FOREDRAG

Du er, hvad du siger

Personlig gennemslagskraft og karisma.

Du har sikkert en idé om, hvem den bedste udgave af dig selv er. Men har du nogensinde tænkt over, hvilken konsekvens det har for, hvilke ord, du bør vælge? Og hvordan du skal agere i dit kropssprog for at give andre det indtryk af dig selv, som du ønsker at give?

I foredraget får du nøgler til at styre hvordan andre opfatter dig, og vi ser eksempelvis på: 

  • Hvordan du binder dine personlige værdier sammen med din praktiske kommunikation.
  • Hvordan du præsterer dit bedste i møder, præsentationer og samtaler.
  • Hvordan du brander dig selv i dit netværk og booster din troværdighed ved at tale andre op
  • Hvordan du skal bruge din stemmes volumen og pauser samt gestik og øjenkontakt til at eje og kontrollere de rum, du træder ind i.
  • Mestrer du de enkelte værktøjer til at brænde igennem, kan du finde din personlige karisma.

FOREDRAG

Feedback

Brokkerøv eller forbillede?

De fleste af os skaber resultater og opnår mål sammen med andre, og det betyder, at feedback bliver en kritisk kompetence at beherske. Når det kommer til feedback står både floskler og faldgruber i kø, så det er på tide, at vi tager livtag med de allervigtigste retoriske teknikker der sikrer god feedback og et godt videre arbejde.

En af de største feedback-faldgruber er, at feedbacken kommer mere til at handle om afsenderen og en personlig holdning til det, der blev sagt eller gjort.

Brok tilfredsstiller et egoistisk behov, men din modtager bliver klemt i hjørnet og kan ikke slippe ud af din feedback med værdigheden i behold. Derfor bliver brokke-feedback nemt og ofte til en (unødig) konflikt.

Og ofte kommer feedbacken til at have et bagudrettet fokus, og de ord, som bliver valgt har ofte en negativ klang. Det trænger feedback-modtageren op i et hjørne, som det er svært at komme ud af med sin værdighed i behold. Det skader faktisk begge parters troværdighed.

Derfor fokuserer vi på:

  • Hvor er dit fokus i kommunikationen? På dig selv eller de andre? På positive ord, negative ord? Tal om det, du vil se mere af.
  • Sørger du for, at din feedback skaber værdi i fremtiden eller hænger du fast i fortiden?
  • Accepterer du din modparts frie valg i feedbacken?
  • God feedback er bl.a. når du er konkret, og kun giver ros når du virkelig mener det.

FOREDRAG

Spræng glasloftet

Hvordan mestrer du diversitetskommunikation?

Diversitet er blevet en af de vigtigste nøgler til vækst, magt og indflydelse i dag og i fremtiden. Diversitet kræver klar og effektiv kommunikation, men det er svært inden for et felt, som er sløret af usagte regler, regler der endnu ikke er formuleret; diversitets-kommunikation er kort sagt et minefelt.

Ledelse og det at træde op og træde frem har historisk set været forbundet med maskulinitet, mens kvinder har skullet præstere endnu bedre og være endnu bedre for at komme frem. Selvom kvinder generelt bør tale med større selvtillid når de stiller sig frem som ledere og talere, er er diversitetskommunikation noget, vi alle sammen skal tage fat i og arbejde målrettet med – til gavn for både mænd, kvinder, virksomhederne, kunderne og samfundet.

Der er også mange faldgruber, vi kan risikere at gå i, når alle skal føle sig set, hørt og inkluderet når vi skal få diversiteten til at trives og gro – ved hjælp af konkrete initiativer men også personlig og corporate kommunikation. Et par hverdagsudfordringer er eksempelvis:

  • Hvad gør du, når det kan være farligt at sige ’han’ eller ’hun’?
  • Hvad skal du gøre, hvis du bliver udsat for kommentarer eller kritik, der handler mere om ens køn end om kompetence?
  • Hvordan udrydder du ’mandlige’ og ’kvindelige’ værdier?
  • Hvis du vil udtale dig om diversitet og ligestilling – uanset om du er mand eller kvinde – hvordan undgår du at tage parti for et af kønnene og dermed sørger for at alle kan se sig selv i den videre diskussion og kommunikation?

WORKSHOP

Musikalske nøgler til bedre personlig performance

Har du nogensinde undret dig over, hvad det er musikere kan, når det indtager scenen og tryllebinder. Det ser ud som magi og på mange måder er det også magi… men det betyder ikke, at du ikke kan lære det!

I workshoppen får du konkrete værktøjer fra musikkens og retorikkens verden til at forberede dig optimalt før vigtige møder, samtaler og præsentationer og præstere når du står over for andre mennesker.

Du får bl.a. værktøjer til at:

  • Skabe gode vaner der gør dig til en top-performer.
  • Indtage rummet med executive presence og eje rummet.
  • Styre publikums opmærksomhed.
  • Skabe emotionelt og nonverbalt aftryk.
  • Håndtere nervøsitet.
  • Improvisere bedre.

Bøger

Video

SPEAKER SOURCING CONTEST

Mette Højen’s presentation at the Oslo qualifier of Nordic Business Forum’s Speaker Sourcing Contest.

HVORDAN DU HOLDER PAUSER OG KOMMER TIL POINTEN NÅR DU TALER

Mange har svært ved at komme til pointen, når de taler – og det er helt normalt. Det er også helt normalt, at det er svært at få holdt de gode, strategiske pauser, når du taler.

WORK IN TUNE

Peak Performance in business is a melting pot of factors that are often intangible. However, we are not in doubt when the performance peaks and when it fails.

Artikler

Ønsker du
at høre mere?

Kontakt os hvis I ønsker at vide mere og vi vil besvare din henvendelse hurtigst muligt!